Kitap Özetleri
Kitap Hakkında
Yazar Adı: Salman Khan
Yayın Evi:Yapı Kredi Yayınları
Sayfa Sayısı:216
Baskı
Sayısı:10
Dil:
Türkçe
Çeviren:
Cem AKAŞ
Basım
Tarihi:1.Baskı: İstanbul, Kasım 2014
Eğitimi Yeniden
Düşünmek
Kitabın giriş bölümünde
eski ve geleneksel sınıf yöntemine karşı Khan Academy'nin nasıl gelecekteki
eğitime ön hazırlık olduğundan bahsedilmiştir. Kendinden ve Khan Academy’nin
kuruluşundan ve adının nasıl oluştuğundan bahsedilmiştir. Kitabın slogan
cümlesi olarak "Herkese, Her Yerde, Dünya Standartlarında Bedelsiz Eğitim
"olarak belirlenmiş hepimizin eğitilmesinin önemini yazar vurgulamıştır.
İlk olarak kuzeni Nadia’ya ile işe başladığını ardından Nadia'nın kardeşlerine
de eğitim vererek Khan Academy'nin kurulmasında ilk adımının atılmaya
başladığını açıklamıştır. Kitap dört bölümden oluşmaktadır.
1.Bölüm Öğretmeyi
Öğrenmek (Nadia'ya Öğretmek)
Yazar ve kuzeni Nadia
arasındaki Nadia'nın 6.sınıf seviye belirleme sınavından düşük puan alması Yazar
Salman Khan'ın kuzenine matematik konusunda yardım etmesiyle bir aile
ilişkisinden bugünlere Khan Academy'nin kurulmasına sebep olmaktadır. Kitapta
şöyle ifade edilir: her öğrencinin zeki olduğunu ve ayrıca bir seviye belirleme
sınavına göre insanları başarılı veya başarısız olarak gruplandırıp
etiketlemenin doğru olmadığını yazar dile getirir.
Yazar
kuzeni Nadia'nın da zeki ve başarılı olduğuna inanıyor ve güveniyor. Yazar
öğretmenlik eğitimi almamış ve nasıl öğreteceği konusunda bir fikri olmadan
deneme ve yanılma yöntemiyle eğitime başlamıştır. Yazar şöyle der
"öğretmek bence apayrı bir beceri hatta yaratıcı, sezgisel ve son derece
kişisel bir sanat"der.(23.sayfa)Yazar kuzeni Nadia ve tüm diğer insanların
doğru yöntem ve tekniklerle eğitilmesi gerektiğini vurgulamıştır. Yazar ilk
olarak kuzeni Nadia'ya telefonla ders verirken daha sonra basit video çekimleri
yaparak derslere başlamıştır. Kuzenine cesaret ve psikolojik anlamda
matematiğin birim çevirme işlemini yapabileğine inandırarak kendine olan güveni
kazanmasını sağlamıştır. Nadia problemleri çözerek hem kendine olan güveni
kazanmış hem de bir yanda da daha önce nasıl anlamadığı birim dönüştürme
konusunda kendine kızmıştır. Sonuçta Nadia sınavlarda başarılı olmuş ve bir tıp
öğrencisi haline gelmiştir. İnsanların öğrenme hızları farklılıklar gösterir.
Kimileri
hızlı kimileri yavaş öğrenirler. Hızlı öğrenenlerin daha başarılı olduğu
anlamına gelmez yine aynı şekilde yavaş öğrenenlerin de başarısız olduğu
anlamına gelmez. Yazar öğrenmede tekrar etmenin çok önemli olduğunu ifade eder.
Çektiği basit videoları kaydederek youtube aktararan yazar öğrencilerin
takıldığı konu ve kısımlarda tekrar tekrar izlemelerine imkân sağlar. Böylece
her öğrenci istediği zaman istediği yerde konularında eksik olduğu kısımlarını
tamamlamaya imkân sağlayacaktır. Kitapta saygın eğitimcilerin öğrencilerin
dikkat sürelerinin 10 ile 18 dakika arasında olduğunu belirtmişlerdir. Bu
dakikalardan sonra öğretmen ne kadar iyi, konu ne kadar ilginç olursa olsun
dikkatin dağıldığını ifade etmiştir. Yazar videolarını çekerken dikkat konusunu
değer alarak eğitim videolarını çekmiştir. Yazar şöyle ifade eder "eğer
dikkat süresi 10 ile 18 dakika ise, sınıf dersleri neden yine de bir saat
sürmeliydi?"(33.sayfa) bu konuda geleneksel sınıf yöntemine karşı bir
tartışma konusu yaratır. Khan Academy video derslerinde hızlı ve birden fazla
kişiye hitap ederek eğitimde etkili bir araç olmaktadır. Kitapta geleneksel
eğitimin belirli bir müfredat ve belirli bir zaman aralığında olduğu için bütün
öğrencilerin tam öğrenme gerçekleştiremediğini ifade etmiştir. Her öğrenci
biriciktir ve özeldir. Yazar şöyle der: Öğretme konusunda hiç bir konu bitmez
her konu, ünite ve bilgi birbirinin bütünüdür parçalanmaz bilgi süreğendir aktarılır.
Khan Academy öğrencilerin aktif öğrenmelerini, öğrenmenin istekli olarak
gerçekleşmesini ve öğrenme sürecinin nerede ve ne zaman gerçekleştirileceğinin
özgürlüğünü sağlar ve öğrencileri motive eder.
2.
Bölüm Parçalanmış Model (Gelenekleri Sorgulamak)
Yazar
geleneklerin sorgulanmasını gerekli görür. Kitapta yazar normal alıştığımız
yemek öğünlerini bile belirli bir geleneğe ve standarda bağlı olduğunu ifade eder.
Geleneksel okul yönetiminde okul yönetiminin belirlediği saatte okula gidilir,
öğrenciler 40 dakika boyunca yerlerinde öğretmenlerini dinlerler. Öğretmenler
konu ve müfredata çıkmadan dersleri adeta programlanmış ya da ezbere olduğu
gibi anlatır. Kitapta şöyle ifade edilir; geleneksel öğrenme yöntemini öğretme
ve öğrenme modelini maymun gibi taklit edildiğine dayalı olduğunu söyler. İnsan
dili gelişir bilgiyi paylaşma ve geliştirme ise teknoloji sayesinde ilerler.
Kitapta
çıraklık sisteminin ilk kez eğitimin aileden uzaklaştığını çevreyle öğrencinin
etkileşime geçtiğini ifade eder.Usta öğretiyor ve hükmediyor öğrenci ustanın
dediklerini yapıyor ve öğreniyor.Çıraklık eğitimi aktif bir öğrenmeyi
gerçekleştiriyor.Öğrenci yaparak yaşayarak öğrendiği için bilginin kalıcılığı
artıyor.Kitap aynı zamana çıraklık eğitimi sayesinde ilk meslek okulların açıldığını
ifade ediyor.Yazar Prusya modeline uygun olarak sınıf modellerimizin icat
edildiğini ifade eder.Bu model K-12 eğitimi dediğimiz belirli kural ve
yasaklara maruz kalındığımız eğitim yönetimidir.Prusya modeli sayesinde öğrencilerin
eleştirel düşünme sistemi ve özgüvenleri yok oluyor.Amaç kurallara sadık kalan
tek tip öğrenciler yetiştirmeleri olmuştur.Geleneksel öğretimde öğrenciler not
ortalamaları için ders çalışıyor.Belirli bir yeterlilik notu sayesinde öğrenci
bir üste geçiyor ama konuyu derinlemesine öğrenemiyorlar.Bir üste geçtikten
sonra öğrendikleri konunun devamı niteliğinde yeni bilgi öğrenildiğinde öğrenci
başarısız oluyor ve kendini psikolojik anlamda kötü hissetmesine neden
oluyor.Kitapta yazar bu durumu şöyle ifade ediyor; gravyer peyniri gibi
temelleri nedeniyle ileri bir dersi anlamayan öğrencinin duvara toslayacağını
dile getiriyor.Yazar öğrencilerin eksik öğrenmeleri gravyer peyniri gibi
boşlukların ortaya çıkmasına neden olduğunu ifade etmiştir.Yazar geleneksel
öğrenme öğretmede öğrenciler sınıfta işlenenleri gerçek yaşamda nasıl
uygulayacağını nasıl bir ilişki yapacaklarını bilmelerini ifade etmiştir.Yazar
test uygulamaların aslında neyi test ettiğini sorar?Yazar test sonuçlarına göre
öğrencinin kesin ve net olarak değerlendirmenin mümkün olamadığını ifade eder.Yazar
aynı zamanda iyi tasarlanmış testlerin öğrencilerin bilgilerini
ölçülebileceğini ifade etmiştir.Testler bulunduğu yönetime göre sürekli
değişkenlik gösterir.Kitapta test sonuçlarına göre öğrencileri şubeleri
ayırmanın öğrencilerin yaratıcı düşünmelerini engellediğini ifade etmiştir.Kitapta
ev ödevleri konusunda bir tartışma meydanı vardır.Neden ev ödevleri?Bir taraf
öğrenci ve ebeveynler ev ödevleri verilmesinde yana bir taraf ise
verilmemesinden yana çünkü sosyal anlamda geri kaldıklarını düşünüyorlar.Kitapta
bazı ebeveynlerin ev ödevlerinin öğrencilere sorumluluk duygusu
kazandıracaklarını ifade eder.Her öğrencinin öğrenme süresi farklıdır. Khan
Academy bu farklı öğrenmeleri ortadan kaldırmak için kurulmuştur.Kitapta okulun
ekonomisi ve ülkenin eğitime ödediği ücret önemli olduğunu ifade etmiştir.Yazar
teknolojiyi akıllıca kullanmayı vurgular.Yazar kitapta devlet okullarıyla özel
okulları arasında bir karşılaştırma yapar.
3.Bölüm
Gerçek Dünya (Teori ve Pratik)
Yazar
eğitimin var olan durumunu eleştirmenin kolay olduğunu bu durumu düzeltmenin
teoriler üretilerek gerçekleştirileceğini ifade etmiştir. Khan Academy yazılımının nasıl yazmaya başladığını ve kimlerin yardımı olduğundan bahsetmiştir.
Yazar Khan Academy işine başlamadan serbest yatırım fonu işinde çalıştığını
ifade ediyor. Youtube de binlerce öğrenci ve insanlara hitap eden Salman
gerçekte birebir etkileşimde bulunamıyordu. Salman Khan’a güzel bir teklif
gelmiştir. Khan Academey projesini gerçek bir okulda uygulanmasını istemişlerdir.
Yazar sınıfları seviye sınıflarına göre ayırmıştır. İleri seviyedeki
öğrencilerin belli bir süreden sonra eksik oldukları konuda geri kaldıkları gözlenmiş,
düşük seviyedeki öğrenciler sıfırdan başlayarak ileri seviyedeki öğrencileri geçtiği gözlenmiştir. Kitapta öğrencilerin aktif bir şekilde eğitime
katılmalarını ifade etmiştir. Eğlenerek, oyunlar oynayarak yeni fikir ve yeni
bir icat ortaya koyarak daha iyi bir eğitim alınacağını ifade etmiştir. Kitapta
Khan Academy projesinin çok ilerlediğini Salman Khan artık serbest yatırım
işinden ayrıldığını ifade eder. Yazar öğrencilerinden ve birçok ünlü kişilerden
destek ve olumlu dönütler aldığını ifade eder. Kitapta Los Altosu Deneyi
sayesinde 5. ve 7.sınıf olmak üzere iki tane pilot sınıf seçiliyor. Beşinci
sınıfların başarılı bir test sonucu oluyor yedinci sınıfların ise alttan birçok
bilgi eksiklikleri olduğu için deneyde başarılı olamıyorlar.
“İster
20 ister 80 yaşında olsun, öğrenmeyi bırakan kişi yaşlıdır. Öğrenmeyi
sürdürense daima genç kalır. Hayattaki en önemli şey, kafanızın genç kalmasını
sağlamaktır.” (148)
Henry Ford
Kitapta
bu söz beni çok etkiledi. Eğitimin her zaman gerektiği olduğunu ifade etmiştir.
İnsan bilgiyi öğrendikçe mutlu olur hayatta yaşadığının bir anlamı olur.
Kitapta pedagoji terimi öğretmenlere vurgu yaparken eğitimin her kesime
uygulanması gerekliliğinden bahsetmiştir. İnsanlar farkında olmadan değişirler
ve bilgi öğrenirler.
4.
Bölüm Dünya Okulu (Belirsizliği Kucaklamak)
Hayat,
iklim, insanlar ve eğitim kısacası her şey değişiyor. Bu değişim eğitim
açısından nasıl bir değişim gösteriyor olumlu mu olumsuz mu? Bir belirsizlik yaşanıyor.
Kitapta Salman Khan’ın öğrencilik geçmişinden bahsediyor. Yazar gelecekteki tek
derslikli okul fikrinin güzel olabileceğini savunuyor. Farklı yaşlardaki
öğrencilerin birbiriyle kaynaşması gerektiğini ifade ediyor. “Geleneksel sınıf öğretimi dünyanın en yalnız
işlerinden biridir. Etrafı bir öğrenci deniziyle çevrili öğretmen körfezdeki bir yalnız kaya gibidir. “ (170)Bu benzetme geleneksel eğitimi çok
güzel bir şekilde açıklamıştır. Geleneksel eğitimde öğrenciler pasif bir
şekilde bütün bilgiyi öğretmenlerinden aldığını öğrencilerin bir çabası
olmadığını ifade etmiştir. Kitapta öğrencilerin sessiz ve hepsinin belirli bir
düzen içerisinde birtakım kurallarla tek tip öğrenci yetiştirmenin doğru
olmadığını eleştirir. Bu durumu bir cenaze ortamı benzetmesi yaparak
öğrencilerin eğitiminin bu şekilde olamayacağını ifade etmiştir. Yazar aksine
öğrencilerin içlerinden geldiği gibi davranmaları gerektiğini ve ses çıkarmalarını
dile getirmiş bu şekilde ideal bir sınıf ortamı oluşacağını ifade etmiştir.
Kitapta yaz tatili fikrinin çağdaş bir eğitime katkı sağlamadığını boşa geçmiş
bir zaman ve para olarak değerlendiriyor. Öğrenciler yaz tatilinde öğrendikleri
bilgileri unutuyor öğretmenler ise eğitim vermeden ücret alıyor. Yazar zengin
aileler için durumun biraz daha farklı olduğunu öğrencilerin aileleriyle
birlikte seyahat ederek ufuklarını genişletme fırsatları olduğunu ifade etmiştir.
Yazar kendi hayalindeki okulun yaz tatili diye bir kavramın olmamasını
öğrencinin istediği zaman tatil yapmasını ifade etmiştir. Bu şekilde eğitimden
öğrenci uzaklaşmayacaktır. Yazarın amacı öğrencilerine tam bir öğrenme imkânı
sunmak istemesidir. Yazar geleneksel eğitimdeki not mantığını doğru bulmamaktadır. Khan Academy misyon tanımı “ Herkese,
her yerde, dünya standartlarında bedelsiz eğitim sunmaktır.”Kitapta insanın
kendi çocuklarının çok değerli olduğunu, her ebeveynin çocuğunun iyi bir eğitim
almasını ifade etmiştir.Fakat hiç kimsenin eşit standartlar ve şartların olmadığını dile getirmiştir.Yazar bilgisayar
temelli eğitimin şartları herkese eşitleyeceğini düşünmüştür.Kitapta öğrencinin
iyi bir üniversiteden mezun olması onun başarılı olacağı yine aynı şekilde
yerel bir üniversiteden mezun olanın da başarısız olduğu anlamına
gelmez.İnsanın kendini yetiştirmesi, tecrübe etmesi ve iyi bir referansın olması
başarılı kılar.Kitapta staj eğitimlerin önemi vurgulanmıştır.
SONUÇ
Kitapta
eğitimde eski geleneklerin değiştirilmesi gerektiğini yeni yaratıcı fikirlerin
olması gerektiğini anlatmıştır. Khan Academy’ nin yeni fikre emek harcadığını
ifade etmiştir. Yapmış olduğu denemeler ve projelerin başarılı olduğunu anlatmıştır.
Öğrencinin belirli bir müfredata bağlı kalmadan kendi öğrenim hızının
kendisinin belirlemesi sayesinde eğitimin daha kaliteli olduğunu ifade etmiştir.
Her öğrencinin biricik ve tek olduğu öğrenciye özel öğretim yöntemi belirlenmelidir.
Ayrıca öğrencilerin eksik yönden geliştirilmesi gereklidir.
Yazar öğrenciler utanmadan
kendilerini ifade etmeleri vurgulanmıştır. Okulların dünyanın sessiz yer
olmayacağını aksine arı kovanı gibi olması gerektiğini ifade etmiştir. Kitapta
Khan Academy ‘nin hem topluluklar için hem de uluslararası eğitimde
eşitsizliklerin kaldırılmasına katkı sağladığını ifade etmiştir. Yazar kaliteli
ve güncel bilgileri kolay ve hızlı bir şekilde sunmanın zevkini yaşıyor.
Öğrencilere daha fazla güven ortamı ve sorumluluk verecektir.
YORUM BÖLÜMÜ
Khan Academy hakkında
bilmediklerimi öğrendim. Khan Academy ‘nin
nasıl kurulduğunu ve nasıl geliştirildiğini öğrendim. Salman Khan hakkında bir
bilgim ve fikrim oldu. Eğitime sıfırdan başlayan bir insanın başarılı olması
beni etkiledi. Öğrencileri notlandırırken o anki durumu değerlendirmenin doğru
olmadığını öğrendim. Kitabın bana en büyük etkisi misyonunda olduğu gibi
“Herkese, her yerde, dünya standartlarında, ücretsiz eğitim” olması eğitimde
fırsat eşitliğini sağlaması beni etkiledi. Bazı doğru bildiklerimin yanlış
olduğunu öğrendim. Kitap şu anki aldığım eğitimi düşünmeme imkân sağladı.
Öğrencilere eğitim verirken onların özel olduğunu ve onların anlayabileceği
şekilde eğitim verilmesi gerektiğini öğrendim. Öğrencilere çok yönlü bir eğitim
imkânı sunmamız gerektiğini anladım. Kitabın bana kattığı, isteyince herşeyi
yapabileceğimizi yeter ki inanmamız ve kendimize güvenmemiz gerektiğini anladım.
Eksik bilginin üstüne yeni bilgiler eklenince verimli bir öğrenmenin olmadığını
tam öğrenmenin temelin başlangıcı olduğunu anladım. Öğrencileri gerçekten
anlamamız gerektiğini anladım. Kitabın bana katkısı öğrencinin sessiz olmaması
gerektiğini aksine gürültü yapması gerektiğini öğrendim. Öğrencileri tek tip
fabrikadan çıkan ürün gibi değil onları mutlu, düşündüren, eleştiren ve kendi
problemlerini kendileri halledebilen bir nesil olarak yetiştirmemiz gerektiğini
anladım. İnsan yapabildiği ve zevk aldığı işleri yapmak ister öğrenciye eğitim
verirken öğrencinin bundan hoşnut olması gerekiyor. Yapabileceğine inanmamız gerekiyor.
Ön yargılı yaklaşmamak gerektiğini düşünüyorum. Öğrenci hayal dünyasını açık bir
şekilde korkmadan ifade etmesi gerektiğini düşünüyorum.Öğrencilerin yaş
açısından karma sınıflarda olmasını yardımlaşma, dayanışma ve sosyal ilişki
açısından avantajlı olabileceğini düşünüyorum.Yapabileceğimiz işlerin
projelerin teoride ve eleştirmede kalmadan bunu uygulayıp pratiğe dökmemiz
gerektiğini düşünüyorum. Bilgisayarı ve teknolojiyi verimli ve etkin
kullanıldığında faydaları vardır. Bilgisayar destekli eğitimin geleneksel
eğitime entegre edilip faydalanılması gerektiğinin eğitim açısından verimli olacağını ve
katkı sağlayacağını düşünüyorum.
KİTAP HAKKINDA
Yazar Adı: Ayşe KULİN
Yayın Evi:Remzi Kitabevi
Sayfa Sayısı:168
Baskı Sayısı: 27.Basım
Dil:Türkçe
Basım Tarihi:2004
Ayşe Kulin Kardelenler
Çağdaş Türkiye'nin Çağdaş Kızları
Kitapta Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgesindeki kızların okumak için vermiş olduğu istek
ve amaçlar ifade edilmiştir. Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği ile başlanılan Kardelenler
proje Turkcell’in destekleri ve katkılarıyla Doğu ve Güneydoğu kardelenlere kız
çocuklarına eğitim hakkı kazandırılmıştır. Kitapta Şener, Güler, Selma, Fikriye,
Asu ve diğerleri gibi birçok kızın Çağdaş Türkiye'nin Çağdaş Kızları projesine
başlangıcını ve yaşamlarından örnekler vardır. Kitapta kardelenlerin hepsinin
amacı okuyup meslek sahibi olup kendi memleketlerine yardımcı olmalarıdır.
Kitapta
kardelenlerin geleceğin kız çocuklarına örnek olup okutulmalarına katkılar sağlamaktadır.
Onların bilinçli bir şekilde büyümelerini istemeleridir. Kitapta kardelenlerin
ailelerin genelde çok çocukların olması, maddi imkânsızlıkların olmasından bahsedilmiştir.
Kitapta annelerin çoğunun Türkçe bilmediğini, babaların genelinin işsiz
olduğundan bahsedilmiştir. Kitapta kardelenlerin hepsinin ortak yönü hayatları
boyunca hiç sinemaya ya da tiyatroya gitmediklerini ve kitap okumadıklarını
ifade eder. Kitapta televizyonu olanların Ebru Gündeş, İbrahim Tatlıses ve Petek
Dinçöz dinlediklerini, Çiçek Taksiyi seyrettiklerini ifade etmiştir. Kitapta Çağdaş Türkiye'nin Çağdaş Kızları projesini bursunu kazanan kardelenler İstanbul'a geldiklerinde trafiğin hızlı aktığını gördüklerinde kaderlerin değişeceğine inanmışlardır.
İstanbul TED Kolejine gelen kardelenler okulun yatakhanesini, yemekhanesini,
derslikleri ve bahçesini gördüklerinde bambaşka bir şehirde olduklarına inanamadılar.
Kardelenler okula uyum için bir ay önce gelmişlerdi. Kitapta Suna Şanlıurfa’nın
bir köyünde doğduğunu beş kardeş olduklarını anne ve babalarının terörist
kurşunları tarafından öldürüldüğünü kardeşleri ile birlikte ilk amcalarının evine
sığındığını daha sonra hepsinin farklı yetiştirme yurtlarına gönderildiği ifade
edilmiştir. Suna Çağdaş Türkiye'nin Çağdaş Kızları projesinin bursunu kazanıp İstanbul'a geldiğinde ortama hemen uyum sağlamıştır. Okuldaki bilgisayar çok etkilemiştir.
Hedefi astronot olmaktadır. Bir gün okulda spor yaparlarken Suna rahatsızlanır ve öğretmeni durumu fark eder Sunayla ilgilenir testler yapılır, ilaçlar yazılır.
Suna hayatında ilk kez gördüğü ilgiden öğretmenine “Siz beni çok mu seviyorsunuz
öğretmenim? ”diye sormuştur. Öğretmeni biz bu ilgiyi bütün öğrencilere
gösterdiklerini ifade etmiştir. Suna sevilmenin ilgi gösterilmenin çok güzel
olduğunu anlamıştır. Kitapta doğu Anadolu'nun soğuk ikliminde, kar kalkmadan
açan kış çiçeğe kardelen adı verildiği ifade edilmiştir.Kitapta kız çocukların
kardelenlere benzetilmesi geleneklerine ve törelerine engel olarak, bilgiye
okumaya koşan kız çocukların ışığa aydınlığa çıkacakları ifade edilmiştir.Kitapta
Karsın Kağızman ilçesinin tarihi geçmişinden bahsedilmiştir.Nurhan Kars'ın Kağızman ilçesinde yaşayan kardelenin babası, kızların okumasına karşı
değildir.Beş kızı olduğunu maddi imkanlar nedeniyle diğer kızlarını
okutamadığını ifade etmiştir.Kitapta Nurhan'ın babası kızların okumaya
erkeklerden daha çok ihtiyacı olduğunu ifade etmiştir.Kitapta annelerin köle
gibi kullanıldığı hiçbir haklarının olmadığını ifade etmiştir.Kitapta Demet
kardelenin babasının erkek çocuk düşkünü olduğunu dört kızdan sonra oğluna
verdiği isim de bir gün olduğunu ifade etmiştir. Bir gün erkek çocuk olması
babasını çok mutlu etmiş.Demet Çağdaş Türkiye'nin Çağdaş Kızları projesi
kazandığında çok mutlu olmuş.Babasına ve çevresindeki diğer insanlara kız
çocukların da meslek sahibi olup ailesine bakabileceğini ifade etmiştir.Kitapta
Iğdır şehrinin iki kesimden oluştuğunu ifade etmiştir.%70’Azeri, %30’u aşiret
kökenli olduğunu ifade etmiştir.Azeri vatandaşların kız erkek ayrımı yapılmadan
okula gönderildiğini, aşiret kökenlilerin ise kız çocukların okula
gönderilmediğinden bahsedilmiştir.Kitapta Erzurum şehrinin tarihini ve önemini
vurgulamıştır.Mustafa Kemal Atatürk’ün “Ulusal sınırlar içinde vatanın
bölünmez bütünlüğü”kararının burada alındığını ifade ediyor.Erzurumluların
birbirlerine ağabey, delikanlı,babayiğit anlamlarına gelen dadaş kelimesini
dediklerini ifade ediyor.Semra kardelenin babası yıllarca baraj inşaatlarında
çalışmış trafik kazası geçirince sol tarafı tutmamış bu yüzden ilerde Semra
doktor olmak istiyor.
Kitapta
çalışan bir öğrencinin yolunu hiçbir şeyin engel olamayacağından bahsetmiştir.
Semra annesine örnek olmuş annesi ilçede açılan okuma yazma kursuna katıldığını
ve birincilikle bitirdiğini ifade etmiştir. Kitapta annenin okumayı çok
sevdiğini hatta bazen ev işlerini bile aksattığını ifade ediyor. Gül Seda
kardelen ilerde doktor olmak istediğini ifade ediyor. Gül Seda doktor olup
köyüne döndüğünde doğum kontrolü uygulatmayı amaçladığını ifade ediyor.
Kitapta
genelde ailelerin çok çocuklarının olmasından bahsediyor. Halkın tek
eğlencelerinin televizyon olduğundan bahsediyor. Sosyal yaşantıların olmadığı
için dedikoduya başvurduklarını kızları daha çok baskıladıklarını kitapta ifade
ediyor. Kitapta Zehra kardelenin Atatürk'e borçlu olduğunu ve Anıtkabir gidip
ona teşekkür edeceğini ifade ediyor. Aldığı eğitim sayesinde daha iyi bir hayat
yaşayacağına inanıyor. Kitapta Doğubayazıt kaymakamı liseli kızları dinlerken
kapısına yardım için bir anne geldiğini, kucağındaki bebeğinin ishalini
durduramadığını ölmek üzere olduğunu ifade ediyor. Kaymakamın dediğine göre
anne ve babanın zihinsel engelli olduğunu daha evde iki tane daha engelli
çocukların olduğunu ifade ediyor. Kaymakam kız çocuklara okumaları gerektiğini
bu tür felaketlerin kendi bölgelerinde olmaması için bölge halkının
bilinçlendirilmesi gerektiğinden bahsetmiştir.
Kitapta Doğubayazıt kaymakamın Nurullah Çakır'ın kız çocuklarına eğitim yönünden her
türlü desteği verdiğinden bahsedilmiştir.
Kitapta
Şanlıurfa'nın peygamberler ve efsaneler şehri olduğu ifade edilmiştir. Kitapta Nemrut
kralının etrafa dehşet açan zalim bir insan olduğunu Hz. İbrahimin onun krallık
yaptığı dönemde doğduğu ifade edilmiştir. Nemrut rüyasında o yıl doğacak olan
çocuklardan birinin kendisini öldürüleceğini görür ve bütün hamile kadınların
öldürtülmesini ister. İçlerinden sadece bir hamile kadını kaçtığını ifade eder kitap.
Yıllar sonra oğlu olmayan Nemrut bu çocuğu evlat edinir ve adını İbrahim koyar.
Zaman içerisinde Nemrut’un kızı Zeliha ve İbrahim birbirlerine sevdalanırlar.
İbrahim çok tanrılı inanca sahip halkı ve putlara tapanları gördükçe bir
yanlışlık bir saçmalık olduğuna inanır ve derin düşüncelere dalar. Bir gün
putlara tapan halka “Ey kavmim, bu taptığınız putlar hep yok olmaya mahkûm varlıklardır.
Ben bunlara Allah diyemem. Allah yerleri, gökleri ve doğada var olan her şeyi yaratandır.
Sadece O’na tapınız”(110)der. Eline geçirdiği baltayla putları kırmaya başlar.
Olayı duyan Kral Nemrut İbrahim’in yakılmasını buyurur. İbrahim yakılacağı
sırasında Tanrı’nın, ateşe, ”Ey ateş İbrahim’e karşı serin ve selamet ol!”(110)
diye emir verilir ateş suya, odunlar ise balığa dönüştüğünü ifade eder. Bu
balıklı göle Halil-ür-Rahman adı verilmiştir. İbrahim’e inanan sevdiği kızda
kendini ateşe atmıştır. Bu göle de Zeliha ‘nın gözyaşları anlamına gelen Ayn-ı
Zeliha adı verildiği ifade edilir. Kitapta Şanlıurfa hakkında buna benzer birçok
rivayet olduğundan bahsedilmiştir.
Fulya
kardelen kitapta doğuda görev yapmak istediğini batıda verimli olmayacağını
herkesin batıya yöneldiğini ifade etmiştir. Kaymakam Tülay Baydar Çağdaş
Türklerin Çağdaş Kızları projesi burs dağıtım töreninde protokol sırasında
oturan gencecik bir bayan olduğunu kitapta Ağrı Tutak doğumlu olduğunu ve şuan
kaymakam olduğunu dile getiriyor kardelenlerin de yapabileceğini ifade ediyor.
Hatta vali, bakan, başbakan olabileceklerini ifade ediyor. Yeterli istek ve
azimle çalışmaları gerektiğinden bahsediyor. Kitapta yönderlik programından bahsedilmiştir.
Yönderlik kelimesinin mentor kelimesinden oluştuğunu gençlerin olgunlaşmalarına
ve kişisel gelişimlerine yardımcı olan değerli kişiler olarak kullanıldığı
ifade edilmiştir. Kitapta programın amacını, ailelerinden ilk defa ayrılıp
başka şehirlere okumaya gitmiş genç kızların, çevreye uyum sağlamaları için
eğitim süresi boyunca kızlara her konuda yönderlik yapacak bir ablalara sahip
olmalarıydı şeklinde ifade edilmiştir.
Kitapta
Ayşe Kulin’in Çağdaş Türkiye'nin Çağdaş Kızları Projesine Turkcell’in telefonuyla
başladığını ifade etmiştir. Yazar 1839-1908 yılları arasında Türk kadının birey
olmaya başladığı çabasından bahsetmiştir. Yazar Osmanlının son zamanlarındaki
kadınlara verilen değersizlikten bahsetmiştir. Kitapta Şinasi, Namık Kemal ve
Şemseddin Sami gibi ileri gelen Osmanlı aydınların batı tarafından
gerilememizin sebebi olarak kadınlara verilen eğitim ve önemin olmadığını ifade
ediyor.
Kadınlarda
zaman içinde kendilerini geliştirdiler ve haklarını savundular. Haklarını
savunurlarken yazıya döktüler ilk erkek isimleri ile savundukları hakları daha sonra kendi isimleri ile ifade ettiler. Kitapta kurtuluş savaşı
zaferinden ve Cumhuriyetin ilanından sonra kadınlara birçok hakların
getirildiği ifade edilir.
YORUM
BÖLÜMÜ
Doğu
ve Güneydoğu Anadolu bölgelerine yönelik Turkcell’in katkılarıyla Çağdaş Türkiye'nin Çağdaş Kızları projesini bilmiyordum. Bu projenin amacı beni etkiledi.
Kitabı okurken kardelenlerin yaşanmışlıkları hayatta güçlü olmaları beni hem
hüzünlendirdi hem de gururlandırdı. Kardelenlerin hepsinin hayalinin ve umudun
olması beni etkiledi. Bu proje kızlara umut olduğunu, ışık olduğunu düşünüyorum.
Kardelenlerin hayatına bir dokunuşta onların mucizelerini gerçekleştirmesi çok güzel.
Kitabı okurken bazı yerlerde şaşkınlığım, bazı yerlerinde üzüntüm ve bazı
yerlerinde mutluluğum oluştu. Yeni gelenekler öğrendim örneğin ölülerin
resminin örtülerle kapanmasını öğrendim. Kitabın adının neden kardelenler
olduğunu kardelen kelimesinin ne anlama geldiğini öğrendim. Doğu ve
Güneydoğudaki kız çocuklarına verilen değersizliği öğrendim ve gerçekten bu
yöreleri daha fazla kadın erkek demeden bilinçlendirmemiz gerektiğini anladım.
Eğitim hakkının herkese eşit verilmesi gerektiğini düşünüyorum. Maddi ve
manevi imkansızlıkların giderilmesi için bu tarz projelere destekleyerek katkı
sağlamamız gerektiğini düşünüyorum. Kız çocukları olarak daha fazla okumamız gerektiğini, kendi ayaklarımız üzerinde durmamız gerektiğini düşünüyorum. Bence
bir ülkenin kalkınmışlığını istiyorsak ilk olarak eğitim düzeltilmeli ve kız
çocukları eğitilmelidir. Çünkü çocukları anne yetiştirir. Bilinçli anne
bilinçli birey anlamına gelir. Öğrencilerin özellikle kız çocukların sinemaya,
tiyatroya gitmeleri gerektiğini, spor yapmalarını eğlenmeleri gerektiğini kitap
sayesinde daha iyi anladım. Sosyal ve psikolojik anlamda kız çocukların
okuyabileceklerine inandırmamız ve güven vermemiz gerektiğini anladım. Kitap
Doğu ve Güneydoğudaki kız çocuklarını ele almış ama bence bütün kız çocukları
başta olmak üzere eğitimin herkese eşit şartlar altında verilmesi gerektiğine
inanıyorum. Osmanlının gerileme zamanında ileri gelen aydınlar sayesinde kız çocuklarının
önlerinin açılması Cumhuriyetin ilanından sonra kadınlara verilen desteklerin
artması başta Mustafa Kemal Atatürk’ün ve ileri görüşlü insanların desteklemesi
eğitime verilen önemi vurgulamış biz kız çocukların okutulması beni mutlu
etmiştir.
Iki kitap da çok hoşuma gitti. Khan akademiye üyeliğim var ve fırsat buldukça bakıyorum ve çok güzel eğitimleri var ama kurulmasını, kimin kurduğunu bilmiyordum öğrenmiş oldum. İkinci kitap ise ilgimi daha çok çekti bende Karslıyım ve kitapta doğu ve güneydoğunun Çağdaş Türkiye'nin Çağdaş kızları projesini hiç duymamıştım. En kısa zaman da bu kitabı alıp okumak istiyorum.
YanıtlaSilSalman Khan - Dünya Okulu
YanıtlaSilKhan akademi hakkında açıkçası geniş bir bilgiye sahip değildim. Dünya Okulu kitabının özeti bile beni bu konuda araştırma yapmaya yönlendirdi. Yazarın yalnızca kuzenini çalıştırarak öğretime başlaması ve bunun sonucunda çok başarılı bir eğitim sistemine sahip olması inanılmaz gibi geliyor insana. Yazarın kuzenine eğitim verirken uyguladığı kısa video öğretimleri günümüzde çokça yaygınlaşmış olmasına rağmen, istenilen seviyede başarı getirdiğini düşünmüyorum ben. Çünkü süreleri uzun tutuluyor ve dolayısıyla öğrenci sıkılıyor. Neredeyse tüm eğitim kitaplarında değinilen bir konuya burada da değinilmiş: her öğrenci başarılı olabilir, yeter ki elinde imkanı olsun ve tüm öğrenciler eşit şartlarda eğitim alsın.
Geleneksel eğitim sistemlerinde yazarın dile getirdiği gibi öğrencilerin konuyu öğrenmemesi, ezberleyerek yalnızca dersi geçmeye çalışması söz konusu. Bu durum da tabii ki az da olsa öğrenilen bilgilerin mutlaka unutulmasına neden oluyor. Birçok bilimsel araştırmada da sözü geçmiştir bunun: ezberlenen bilgiler mutlaka unutulur, unutulmaması için özümsenerek, bir zamana sıkıştırılmadan, eğlenerek, yaparak ve yaşayarak öğrenilmesi gerekir. Ben aldığımız eğitimlerin birçoğunun kalıcı olduğunu düşünmüyorum.
Bu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilAyşe Kulin - Kardelenler
YanıtlaSilDoğu bölgelerinde kız çocuklarının hor görüldüğü, okumasının hoş karşılanmadığı kesimler günümüzde de hala görülmektedir. Doğu bölgelerinde yaşayan kızlar da okumaya en istekli olan kişilerdendir. Çünkü okula gitmek onlar için zor hatta bazıları için imkansız kabul edilmektedir. Zoru başarmak ise herkesin yapmak istediği bir şeydir. Kitapta değinildiği gibi o bölgelerde tek sosyal faaliyetin, imkanı olanların televizyon izlemesi olması da yeniliklerden kolayca haberdar olunmasını zorlaştırmaktadır.
Çağdaş Türkiye'nin Çağdaş Kızları projesi, doğu bölgesindeki, çeşitli sebeplerden dolayı imkanı olmayan kızları, eğitimlerini tamamlamaları için İstanbul'a getirerek, belki de günümüzdeki binlerce bireyin hayatında olumlu değişikliklere yol açmıştır. Anne babası, gerekli eğitimi almadığı için, cahiliye döneminden izler barındırdığı için ya da "Kız çocuğu bu, dizini kırsın otursun evinde!" anlayışına sahip oldukları için okuma imkanı elinden alınan, anne babasının düşünme biçimine göre düşünmeye zorlanacak olan kızları bulunduğu durumdan kurtarıp; her birine eğitim vermekle, bir meslek edindirmekle, en önemlisi de her birine öz güven kazandırmakla hayatlarında önemli değişiklikler meydana getirmişlerdir. Şüphesiz ki bu değişiklikler de sonraki nesillere aktarılmış, böylece binlerce bireyin hayatında olumlu değişiklikler meydana getirmiştir.
SALMAN KHAN DÜNYA OKULU hakkında daha önce bir bilgim yok fakat özetten anladığım kadarı ile yaz tatilleri sunucun da okuldan uzaklaşıldığını düşünüyorum bilgilerin unutulduğuna katılıyorum. Geleneksel sistem gerçekten verimsiz bir sistem 40 dakika sınıf ortamından zorunlu dinlemek hiç bir dersi sınıf da öğrenemedim sadece devamsızlıktan kalmamak için gidiyorum khan akademide ki gibi herkes bireysel ve rahat ettiği ortamlarda öğrenmek daha güzel bilgisayar ile öğrenme de ben anlamadığım konuları sınıf ortamında 5 kere hiç bir öğretmene anlatamazsın fakat bilgisayar ile öğretimde bu gayet mümkün. Khan akademi çok güzel bir hareket çok beğendim.
YanıtlaSilAyşe Kulin Kardelenler Çağdaş Türkiye'nin Çağdaş Kızları- Doğu ve güneydoğu Anadolu bölgelerinde kız çocuklarının okumasının gereksiz görülmesi Türkiye'nin acı bir aslında o bölgelerdeki kız çocuklarının topluma kazandırılması gerçekten çok önemli bir kadın ayrıca bir annedir kadınların eğitimi her zaman önemlidir. Kadınlar eğitilir ise toplumun bütün bireyleri eğitimli bir kadının çocuğu olur ve çok önemlidir. Bu harekat kız çocuklarının topluma kazandırılması gerçekten çok güzel bu kitabı okuyacağım teşekkürler özetler için.
Khan akademi benim uzun süredir duyduğum ve merak ettiğim bir sistemdi. Ama vakit bulamamıştım bu kitap özeti ilgimi daha fazla arttirdi. Herseyden önce bu kitabi bende okumak birde kendi gözümden incelemek istedim. Düşünceleri uyguladığı sistemi özetten anlaşılacağı üzere baya doğru ancak uygulanabilirligi her sistemdeki gibi ulkemizde koca bir tartışma konusu. Yine de farkli fikirler dusunceler sistemler hakkinda bilgimizin olmasi için okunmasi gereken bir kitap. Kardelenler ise başlı başına örnek alınacak bir kitap. Insanin içine dokunan bir yani var hepsinin. Seçtiğin bize aktardığın kadari bile içimde bir yerlere dokunmaya yetti. Eminim okurkende zevk alarak okudugun bize tavsiye edebileceğin kitaplar olmus ikiside
YanıtlaSilKhan Akademiyi ilk defa Özel Öğretim Yöntemler II dersinde duymuştum. Ama hiç araştırma yapma fırsatı bulamamıştım. Genel olarak güzel bir proje. Hemde teknoloji çağındayız, çok büyük kitlelere yayılıp herkesin eşit bir şekilde bilgilenebiliceği, çağdaş bir sistem. Herkesin öğrenme süresinin farklı olduğu duüşüncesinin üzerinde durması çok hoşuma gitti. Biraz merak duygusunda uyandırdı. Başlı başına bir başarı hikayesi olması lazım. Ellerine sağlık güzel görünüyor ��
YanıtlaSilAyşe Kulin’ in elinden çıkmış fevkalade bir kitap.Okuyan herkesin bir parçada olsa kendini bulacağını düşünüyorum. Gelişmekte olan ülkemizde ne kadar aza indirgenmiş olsada hala bir yerlerde varlığını sürdüren bir cahiliye toplumu varlığını sündürüyor. Özette çok güzel anlatmışsın. Erzurumluyum bende. Erzurum’un soğuk ve dondurucu kışından sonra, baharın varlığını simgeliyor Kardelen. Karlar erimeye başlayınca çıkar kardelen çiçeği. Umudu simgeler. Yeniliği simgeler. Kitabı fırsatını bulunca hemen almaya çalışacağım. Bu güzel özetinden dolayı teşekkürler...
YanıtlaSilIlk kitap olan Khan Akademi geleneksel eğitimin yerine herkese heryerde eğitim imkanı vererek eğitim de firsat eşitliğine de katkı sağlamaktadır. Kitabın ayrı ayrı bölümlerden oluşması da akılda kalıcılık bakımından etkili olmuştur.
YanıtlaSilIkinci kitap ise Günümüze kıyasla eskiden daha fazla problem olan kız çocuklarının eğitimden mahrum edilmesini anlatan bu kitap toplumumuzun kanayan yarasına değinmiştir.Gunumzde de hala olmakla birlikte kız çocuklarınin okumasi gerektiği düşüncesi artmıştır farklı kampanyalarla da buna destek verilmiştir.
Her iki kitap ta özetinden anladığım kadarıyla çok güzel içeriğe sahip. En kısa zaman da alıp okumak ısterim. Emeğine sağlık...